Saturday, January 28, 2023

Recension: Rusta 60-pack alkoholbaserade tuschpennor dubbelsidiga

Överblick



När jag såg dessa i Rustas annonsblad så var jag tvungen att springa dit och köpa dem för att se hur kvalitén skulle vara.

Vid en första anblick så ser det mycket lovande ut. 60 stycken alkoholbaserade tuchpennor, med en rund spets på ena sidan och en snedskuren spets på andra (den runda spetsen ger en linjebredd på 2–3 mm och den snedskurna spetsen på 2x6 mm). Man får också en praktisk förvaringslåda med handtag i plast.

För 199kr så blir priset 3,32kr per penna.


På PenStore får man 5st Promarkers från Winsor & Newton för samma pris

Eller 2st markers från Copic


Färgerna

Jag gjorde först en sida med test för att se hur färgerna såg ut. Jag skulle rekommendera att göra detta då färgerna på locket inte matchar superbra till den faktiska färgen.


Jag tycker inte att variationen av färger är speciellt bred, eller kanske jag ska säga att skillnaden mellan vissa nyanser inte är tillräckligt tydliga för min smak. Jag upplever att det är många nyanser som är väldigt snarlika. Till exempel Prussian Blue, Cobalt Blue och Napoleon Blue.

Kan vara bra att nämna att ingen slags blender penna följer med. 

Användning

Jag provade färglägga en sida i min målarbok. Jag upplevde att täckgraden inte var så hög på färgerna, ett exempel nedan är löven som blev lite "fläckiga". Men det kan vara för att pappret i boken inte är gjort för den här sortens pennor. 


Jag provade göra lite gradient på foten av svamparna och jag tyckte att det blev fint! Provade 4 olika färger.


Här är hela sidan (något beskuren). Om du vill se närmare, högerclicka och välj "öppna i ny tab" eller "öppna i nytt fönster.


Värt det?

Absolut! Även om det kunde vara mer variation på nyanserna och täckgraden kunde vara högre.

Vet du inte om alkoholbaserad tusch är något för dig så är det ett extremt bra budgetalternativ att börja experimentera med.


Tack för att du läst min recension, skriv gärna vad du tycker om dessa pennor! :)

No comments:

Post a Comment